fbpx

Vanliga frågor

Här skall vi försöka besvara de vanligaste frågorna vi får från våra kunder. Hittar du inte vad du söker efter är du välkommen att kontakta oss.

Vi har idag över 6 000 uppdragsgivare och tillsammans med dom ansvarar vi för över
50 000 kundrelationer.

Fakturaköp

Fakturaköp

Måste jag sälja alla fakturor till Prioritet Finans?

Nej. Du väljer själv de fakturor du vill sälja. Det är ditt behov av pengar som styr.

Hur reagerar min kund på att jag säljer fakturorna till Prioritet Finans?

De reagerar oftast inte alls. Fakturaköp är en etablerad och accepterad finansieringsform. Idag använder sig många företag av en finansiell partner för att förbättra sin likviditet och utveckla sitt företag.

Hur snabbt får jag pengarna?

Samma dag eller senast näst påföljande bankdag.

Köper ni förfallna fakturor?

Nej, det gör vi inte.

Köper ni fakturor med ROT/RUT-avdrag?

Ja, vi köper fakturor med ROT/RUT-avdrag.

Köper ni fakturor mot utländska företag?

Ja, vi köper mot utländska företag. Kontakta oss för mer info om vilka länder.

Vad händer om min sålda faktura blir bestriden?

Om du och din kund inte kan komma överens måste du återbetala fakturabeloppet till Prioritet Finans.

Kontaktar ni min kund innan fakturaköpet?

Ibland. Vi genomför stickprovskontroller helt slumpmässigt eller vid större belopp.

Hur redovisas försäljningen av min faktura?

Vi mejlar en avräkningsnota till dig innehållande transaktionen. Du kan också via vår portal KAF Online ta del av dina transaktioner med Prioritet Finans. KAF Online finns tillgänglig via hemsidan samt vår kundapp (finns att ladda ner för både IOS och Android).

Fakturabelåning

Fakturabelåning

Vad är skillnaden med fakturaköp och fakturabelåning?

Fakturaköp innebär att finansbolaget köper fakturorna och ibland tar kreditrisken. Fakturabelåning innebär att finansbolaget belånar fakturorna. Finansbolaget tar då inte kreditrisken.

Måste jag belåna alla fakturor till Prioritet Finans?

Nej. Du väljer själv vilka fakturor du vill belåna. Det är ditt behov av pengar som styr.

Hur snabbt får jag pengarna?

Samma dag eller senast näst påföljande bankdag.

Hur får jag mina pengar?

Genom insättning på ditt företags bankkonto, plusgiro eller bankgiro.

Vanliga Frågor

Vanliga frågor

Kan ni hjälpa till med E-faktura?

Självklart kan vi hjälpa till med E-faktura, Läs mer här!

Vad är Factoring?

Factoring är en tjänst som erbjuds av finansbolag och/eller banker. Denna tjänst innebär att företag säljer eller belånar sina fakturor hos finansbolag eller bank. Vi på Prioritet Finans har valt att använda de svenska begreppen i vår affär, fakturaköp och fakturabelåning, då de båda tjänsterna skiljer sig åt.

Vad betyder kreditrisk?

Det är risken för att din kund inte kan betala sin faktura. Detta händer när din kund hamnar på obestånd och saknar pengar.

Hur påverkas mina betalningsvillkor?

Dina betalningsvillkor påverkas inte alls. De villkor som du och din kund har kommit överens om gäller.

Hur skickar jag in min faktura till Prioritet Finans?

Enklast skickar du in din faktura via e-post
1. Skapa ett nytt mejl och skriv in vår mottagaradress invoice@prioritet.se
2. Ange ditt företags organisationsnummer med bindestreck (123456–7890) i ämnesraden. Undvik mellanslag.
3. Bifoga i mejlet till oss dina fakturor i TEXT-PDF-format och tryck sedan på skicka.
Efter den 1:e april 2019 tar vi även emot e-faktura.

Vad betyder affärsrisk?

Affärsrisken är risken att din kund inte vill betala din faktura och bestrider betalning.

Vad händer när min kund inte kan betala?

Vi skickar en påminnelse. Om din kund därefter inte betalar vidtas inkassoåtgärder.

Vad innebär borgensförbindelsen i avtalet?

Den innebär att borgensmannen går i god för att de fakturor som skickas till Prioritet Finans är korrekta.