Prioritet Finans & svensk handboll 

Prioritet Finans & svensk handboll 

Prioritet Finans ingår treårigt partnerskap med svensk handboll

Finans- och factoringbolaget Prioritet Finans inleder nu ett treårigt sponsorsamarbete med svensk handboll. Samarbetet är en del i den långsiktiga sponsorsatsning som Prioritet Finans initierat till stöd för svensk idrott. – Handboll kräver ingen dyrbar utrustning. Det är en lagidrott som ställer krav på ett gott samarbete och en nära gemenskap, egenskaper som är viktiga för att utveckla friska och sunda människor och goda samhällen. Det är min viktigaste drivkraft för att vara med och stödja svenskt idrotts- och föreningsliv, säger Nils Wiberg, vd på Prioritet Finans.

Prioritet Finans har varit sponsor till svensk handboll sedan 2014 och varit synliga i samband med dam- och herrlandslagens matcher. Nu ökar företaget sitt stöd till svensk handboll och ingår ett nytt sponsoravtal som även omfattar alla ungdomslandslagen på både pojk- och flicksidan. 

– För mig personligen är det viktigt att vara med och utveckla möjligheterna för ungdomar att aktivera sig och utvecklas inom idrottsrörelsen. Det är våra ungdomar som är landets framtid och som ska fortsätta att bygga Sverige. Med inkluderande värderingar som våra unga får med sig från idrotten tror jag att vi har alla möjligheter att skapa ett bättre och växande Sverige där det finns plats för alla att bidra till vårt gemensamma samhälle.

Det nya samarbetsavtalet innebär att Prioritet Finans även blir partner till Ungdoms-SM i handboll under de kommande tre åren. Ett mästerskap som varje år samlar 600 lag från 500 klubbar runt om i landet, där över 2500 handbollsmatcher, för både pojkar och flickor mellan 14 och 18 år, spelas innan de åtta främsta lagen i varje klass gör upp om SM-titeln i ett avgörande slutspel.  

– Prioritet Finans sponsrar sedan 2011 även handbollsklubben Redbergslids IK i Göteborg, där vi nyligen också förlängde vårt sponsoravtal och säkerställer klubbens likviditet under de kommande åren. Sedan vi gick in som huvudsponsor har klubben utökat sin ungdomsverksamhet och har idag över 600 barn och ungdomar som är aktiva i föreningen. Det här är ett bra exempel på hur företag kan göra något bra och viktigt för samhället och samtidigt stärka det egna varumärket, säger Nils Wiberg.

För Stefan Lövgren, vd för marknadsbolaget Svenska Handbollslandslaget AB, är samarbetet med Prioritet Finans ett kvitto på att verksamheten fungerar och att svensk handboll är en attraktiv partner för kommersiella samarbeten.

– Våra sponsorer är en förutsättning för att svensk handboll överhuvudtaget ska kunna bedriva sin verksamhet, både på elitnivå i landslagen men också vår viktiga breddverksamhet på ungdomsnivå. Dessa samarbeten gör att svensk handboll mår bra just nu och växer på ungdomssidan. Att Prioritet Finans nu växlar upp stödet till svensk handboll är viktigt för oss. Särskilt glädjande är det att företaget blir partner till Ungdoms-SM som redan idag är Sveriges största ungdomsmästerskap. Med Prioritet Finans som ny partner kan vi utveckla det evenemanget ytterligare och göra det till en ännu större handbollsfest för våra handbollsungdomar, säger Stefan Lövgren.