Nyckeltal och KPI – vad är det?
Vi brukar ofta prata om att du kan förbättra dina nyckeltal med hjälp av fakturaköp, men vad menar vi och vad är nyckeltal och KPI egentligen?
Vad är ett nyckeltal och KPI?
- Nyckeltal, eller KPI:er (Key Performance Indicator) som de också kallas, används när du behöver jämföra olika resultat. Ett nyckeltal/KPI sätts för att du till exempel ska kunna jämföra resultat från föregående år, för att se om något gått plus eller minus, upp eller ner. Det visar helt enkelt hur det går för företaget och dess utveckling inom olika områden och totalt.
Genom att använda sig av nyckeltalen kan du alltså få en klarare bild och var mer fokus eventuellt behöver läggas. De ger dig inblick i företagets nuvarande situation, företagets budget, utfall och ekonomi,samt vilka kunder och leverantörer som finns tillsammans med eventuella konkurrenter.
Nyckeltalen kan också ligga till grund för fakta om man söker lån eller investeringskapital.
Vilka nyckeltal ska jag använda?
Det beror helt på vilken bransch du befinner dig i. Driver du till exempel en webbshop så kan lagerstatus vara aktuell. Säljer du digitala tjänster så är du intresserad av andra siffror.
Några exempel på nyckeltal är:
- Vinstmarginal. Hur mycket vinst har man i förhållande till omsättning?
- Skuldsättningsgrad. Hur mycket har man lånat per krona?
- Rörelsemarginal. Hur stor del finns till att täcka räntor, skatt och ge eventuell vinst?
- Marknadsandel. Hur stor del täcker företaget i ren försäljning i förhållande till den totala försäljningen på den marknad man verkar inom?
- Kassalikviditet och balanslikviditet. Hur ser företagets kortsiktiga betalningsförmåga ut?
- Vilka nyckeltal man bör satsa på är svårt att svara på då det beror på branschen du är aktiv inom. Dock finns det fyra som de flesta kan använda sig av:
- Vinstmarginal. Höjer du vinstmarginalen så ökar du vinsten i företaget. Höj försäljningspriset, sänk rörliga och fasta kostnader och försök höja volymen så ökar vinstmarginalen
- Avkastningsmått. Handlar om lönsamhet och höjd avkastning vilket leder till bättre resultat
- Kassalikviditet. Ju högre kassalikviditet desto bättre. Detta nyckeltal handlar om företagets kortfristiga skulder (till exempel löner och räkningar) i förhållande till de likvida medel man har. Detta mått visar företagets möjlighet till att betala på kort sikt och bör alltid vara högre än 100%
- Soliditet. Hur stor andel av företagets tillgångar är finansierade av eget kapital och hur mycket med lånade medel? Förbättra soliditeten genom att gå med högre vinst, amortering av lån/skulder och öka aktiekapitalet
Hur kan jag förbättra företagets nyckeltal?
Att förbättra företagets nyckeltal behöver inte vara speciellt svårt. Börja med att välja ut vilka nyckeltal du vill fokusera på. Låt oss säga att du önskar förbättra den sistnämnda i listan ovan, kassalikviditeten och balanslikviditeten. Då kan du till exempel testa att:
- – Förhandla fram kortare betalningsvillkor hos era kunder och leverantörer
- – Sälj dina fakturor och få betalt direkt. Läs mer om hur ett fakturaköp går till hos oss på Prioritet Finans genom att klicka här
Om Prioritet Finans
Vi på Prioritet Finans finns alltid tillgängliga för dig. Tillsammans hittar vi den bästa lösningen för just dig och ditt företag. Vi värnar också om dina kundrelationer, vilket innebär att du kan känna dig trygg med att dina kunder är lika viktiga för oss som för dig. Med marknadens mest effektiva process vid fakturaköp ser vi helt enkelt till att du får betalt för dina fakturor.
Vi fixar pengarna, du lönsamheten
Vi är ingen bank, men vi har ett eget starkt kapital och vi köper fakturor varje år för cirka 14 miljarder. Oavsett tuffare tider, kommer vi alltid ha kapital redo för ditt företag. Vi jobbar nära din verksamhet och är tillgängliga att snabbt hantera vårt gemensamma intresse – din likviditet. Sälj din faktura och få pengarna redan idag!